onsdag 3 mars 2010

Filmtips från forntid

(Som vanligt, klicka på bilden så blir den större)


Man har byggt en jättelik skyskrapa helt i glas i San Fransisco, The Glass Tower, och det är dags för en jättelik invigningsfest i festsalen högst upp i skrapan.
Hela stadens jet set är samlade och dricker cocktails när en kortslutning sker i ett elskåp längre ner i byggnaden och branden är igång.
Det blir en kamp på liv och död för stadens brandmän under ledning av den hjältemodiga ledaren spelad av Steve McQueen.

Rollistan går inte av för hackor.
Paul Newman, Steve McQueen, Fred Astaire, Faye Dunaway, Richard Chamberlain, William Holden m.fl.

När denna film gick på Royal var det första gången jag var på bio där filmen hade paus.
Perfekt, tyckte vi grabbar som hann ut och ta ett tjuvbloss i foajén. (Ja man fick röka inomhus på offentliga platser då)

Efteråt var jag helt tagen.
Vilken film !! Det här var något helt annat än det jag sett tidigare.
Spänning, dramatik och hjältemod.

Jag beställde filmaffischen någonstans ifrån och hängde upp den på bästa plats på väggen i mitt rum.

Kalla mig fånig nostalgiker men jag kan fortfarande se "Skyskrapan brinner" och tycka att den är riktigt, riktigt, bra.

Inga kommentarer: