söndag 14 februari 2010

Klang och jubel


Om det var lojt,tamt och oinspirerat igår så var det precis tvärtom idag.
Det sprakade och gnistrade ur ett heltaggat Kalix Bandy som fullständigt pulveriserade de gröna fienderna från Skutskär.
6-0, i strålande solsken, är smickrande siffror för gästerna.

Första halvlek var glimrande, det ena anfallet följdes av det andra Skutis hade fullt upp att freda sin bur från påhälsning. Defensiven satt klockrent från forwards som störde högt till "Bönan" längst ner som bara behövde ta upp förlupna bollar.
Pasi i målet hade nog en av sina lugnare dagar "på jobbet", jag vet inte om han behövde göra nån besvärlig räddning under hela matchen.

Riktigt roligt att se.
Jag begriper bara inte varför det inte kommer mer publik till IP, ingenting verkar duga för de kräsna Kalixborna.
Man vänder ryggen till bara för att vi inte har ett topplag med chans för avancemang (det har vi ju iofs nu, men det är inte det viktigaste).

Det har gnällts genom åren för att vi bara haft medelmåttiga utländska spelare och att det skulle satsas mer på våra ungdomar.
Inför denna säsong beslöt föreningen, helt riktigt, att ge plats för SM-vinnarna i P-19 och inte förlänga kontrakten med "utbyssarna". Ja, förutom då Pasi.

Nu är inte det heller bra.
Igår hörde jag t.o.m en person här på byn som tyckte att Kalix måste värva in någon finne eller ryss. Eeeh jaha, som då ska ta plats för vem?

Sen kan man ju också tänka, att sitter jag hemma och glor så ger jag ju inte föreningen en enda krona till att driva den allt dyrare verksamheten.
Apropå pengar så ställde 81 företag och privatpersoner upp och sponsrade 200 kronor var för varje mål Kalix gjorde idag. Det blev en bra slant, det.

Till sist en fundering.
När domaren flöjtar till pausvila, varför står jag då som motståndarmålis och plockar fyra-fem bollar ur bollkorgen och sen kastar iväg dom över fångnätet bakom buren och ut i skogen mot Furuhedsskolan utan chans att hitta igen?

Jag har sett mycket märkligt genom åren på IP, men det här tar priset.
Det är synd om en del.

Inga kommentarer: