lördag 12 juni 2010

VM och rocktant

Efter en hektisk vecka med övertid på jobbet och studentfirande så tog jag, efter studenttårtan, plats i VM-soffan och såg Uruguay - Frankrike.
Jag kunde lika gärna sett en östtysk långfilm i svartvitt från -67.
Dödgrävarfotboll, usch. Fruktansvärt tråkig match.
Frankrike är inte som Frankrike har varit och Uruguay har aldrig varit.
Men ikväll! Ikväll ska Capellos England göra fish ´n chips av USA, det kommer bli nåt. Heja England. Och matchen innan gör nog inte bort sig heller. Trollkarlen Lionel Messi ska dyrka upp den Lagerbäckska försvarsmuren i Nigeria. Heja Argentina.

¤ Han som gjorde Sydafrikas mål mot Mexico: Siphiwe Tshabalala.
¤ Ni som klagar på oljudet under matcherna: Hellre femtiotusen tutande vuvuzelor än en låt med Carola

Det är med sorg jag läser att ännu en stjärna från förr har slocknat.
Tidigare i år gick Brita Borg och Anna-Lena Löfgren bort och i torsdags somnade Rock-Olga in, endast 70 år gammal.
Bland alla hits hon hade under sextiotalet är det speciellt en som få mig att stanna till en stund.
"What you´ve done to me" får mig att tänka tillbaka på en glad polare som också fick alldeles för kort tid i livet. Johnny fick igång allsång (nåja) på "Holken" under forna bandymatcher i Nyborg med just den låten. Gissa om det skrålades....åååh åååh åååh ååh what you´ve done to me.... i alla möjliga tonarter och takter. Magiskt.


Rock-Olga in action på Skansen 2008

1 kommentar:

Gun sa...

Inte viste jag att, du har haft samma idoler som mig,då vi var unga.Kan vi vara lika unga du och jag(eller lika gamla)Det var drag när Rock Olga rockade på.Dom kan slänga sig i väggen dom nya artisterna.